Salon Plaza uudistui ja teki ennätyksensä

Plaza puhaltaa elinvoimaa Salon yhteisöön

Salon elinvoimaisuudesta ja väestörakenteen muutoksista on ollut paljon puhetta viime aikoina, mutta yli 50 000 asukkaan kaupungissa riittää virtaa ainakin, jos katsoo kaupungin sydämessä sykkivän kauppakeskuksen tilannetta.

– Meidän tekemien tulosten perusteella Salo on kaikkea muuta kuin hiljainen markkina-alue. Salo on eloisa, elinvoimainen ja kiinnostava paikka elää, Kauppakeskus Plazan kauppakeskusjohtaja Riikka Tuomainen toteaa.

Plazan tekemät tulokset puhuvat selkeää kieltä. Kauppakeskus täytti 30 vuotta viime syksynä ja teki tuolloin alennuskampanjansa aikana kaikkien aikojen kävijäennätyksen.

– Kävijämäärät ovat palanneet koronaa edeltävälle ajalle ja ylitäneetkin ne. Erityisesti tapahtumissa olemme tehneet kävijäennätyksiä. On siis selvää, että kauppakeskuksille ja niiden palveluille on edelleen tilausta ja asiakkaiden sydämissä oma paikkansa. Plaza on aina ollut alueen asukkaille ostospaikka, mutta myös kohtaamispaikka, jossa halutaan viettää aikaa, Tuomainen muistuttaa.

 

Vuokralaisetkin nauttivat elinvoimaisuuden tarjoamasta vilkkaudesta

Kauppakeskus Plazan läheinen kauppakeskus on tyhjentynyt viime vuosien aikana vuokralaisista. Yksi näistä vuokralaisista oli Salon Kultaisimmat, joka päätti siirtää toimintansa naapurissa sijaitsevaan Plazaan.

– Heti ensimmäiset päivät näyttivät, että muutos oli hyvästä. Tuotteita, jotka eivät normaalisti liikkuneet mihinkään, meni kaupaksi. Toki tilanne on siitä alusta tasaantunut, mutta  juhlasesonki on vasta tulossa. Ja potentiaalia täällä on, koska Plaza on todella vilkas kauppakeskus, Salon Kultaisimmat Oy:n omistajat Lotta Leppämäki ja Moona Kallioniemi iloitsevat.

Koronavuodet kohtelivat myös kauppakeskuksia kovalla kädellä. Asiakkaat eivät voineet keskukseen saapua normaalisti, eikä tapahtumia tai elämyksiä voinut suurelle yleisölle tarjota.

Plaza ei kuitenkaan jäänyt laakereilleen makaamaan vaan päätti ajan olevan otollinen uudistukselle. Keskuksen ilme suunniteltiin uusiksi syksyllä 2021 ja samaan hengenvetoon löytyi uusi markkinointikumppani, joka varmistaa, että Plazan uusi ilme ja uudistettu tarina tavoittaa kohdeyleisönsä.

 

Teot, tulokset ja tapahtumat puhuvat puolestaan

Kauppakeskus Plazan merkitys alueellisesti on ollut valtava koko kolmen vuosikymmenen kestäneen historiansa ajan, mutta sen oma ilme oli jäänyt hieman menneille vuosille.

Plazan koronamyllerryksen tiimellyksessä uudistamaa ilmettä hyödynnettiin monipuolisesti ja yleisö huomasi uudistuksen. Uudella ilmeellä ja elämyksellisyyttä korostavalla tarinalla sekä tehostetulla digimainonnalla Plazan kävijämäärät on saatu pysyvään nousuun. Plazan syksyllä 2022 järjestetyssä alennuskampanjassa tehtiin kaikkien aikojen kävijäennätys – kaupunkilaiset ovat siis huomanneet kauppakeskuksen uuden ilmeen ja elämänilon.


Esimerkiksi Plazan syntymäpäiväkampanja keräsi viikon aikana mainosnäyttöjä pelkästään somessa yli 69 000, nettisivujen vierailumäärä nelinkertaistui viime vuodesta sekä viikonlopun tapahtuman kävijämäärä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 60 % ollen lähes 30.000 kävijää.

– Salossa ja sen ihmisissä virtaa voimakasta elämäniloa ja markkinavoimaa. Jos joku muuta väittää, niin voi tulla käymään Plazassa ja nähdä kuinka vilkasta Salossa todellisuudessa on, Riikka Tuomainen toivottaa kaikki tervetulleiksi kesäiseen Plazaan ja Saloon.

Jaa myös muille!